čtvrtek 10. listopadu 2016

Garmin Forerunner 235 - dlouhodobý test

Testování probíhalo 42 dní a během této doby se mi Forerunner 235, bez dlouhých řečí, prostě dostaly pod kůži. Počáteční seznamování netrvalo dlouho, po pár dnech se z nás stali kamarádi (nejen do deště). Odběhali jsme spolu maraton, dva půlmaratony a ještě pár dalších závodů. Fungovaly vždy bez zaváhání. Pokud tedy hledáte spolehlivého pracanta s výdrží, Forerunner 235 vás určitě nezklame.



Design a zpracování

Design hodinek není extravagantní, to samozřejmě částečně ovlivňuje zvolená barevná kombinace. Konstrukce připomíná klasické kulaté hodinky s gumovým páskem. Tělo je tvořeno plastovým obalem, který má ve svém středu poměrně odolné plastové „sklo“. Běžným používáním se poškodit nedá. Ani po detailnějším pohledu jsem po více jak měsíci, kdy jsem hodinky nesundal z ruky, nenašel škrábanec. Barevný displej je dobře čitelný, jen na přímém slunci jsem měl občas problém, když se slunce odráželo od skla. Hodnoty z displeje jsem ale i při závodech přečetl bez problémů, písmo je dostatečně velké a zvolený font čitelnosti ještě napomáhá. Vzhledem ke konstrukci jsou hodinky velice lehké, na ruce nejsou prakticky cítit. Mnou testovanou "černou" variantu (Grey) hodinek jsem mohl nosit kamkoli. Působí spíše nenápadně. Více nápadná je tyrkysová varianta. Ta jasně vyhrávala u dívek. Vůbec se nedivím. Tyrkysová kombinace se Garminu vydařila. Za zmínku stojí celkem snadná možnost výměny pásků. Na ruce sedí bezvadně, je to dáno konstrukcí uchycení pásku k tělu hodinek. To je naprosto volné, takže se přizpůsobí každé ruce.  


Základní zobrazení displeje vypadá velmi příjemně




Zobrazení tepové frekvence


Rozbalení



Baterie

Výdrž je skvělá. Při běžném používání vydrží reálně kolem 5 dnů, záleží na tom, jak moc člověk běhá. Nabíjení probíhá pomocí USB kabelu, který se k hodinkám připojí pomocí konektoru, který vypadá jako plastové kleštičky. Připojení je jednoduché, zvládne to každý na první pokus. Během napájení se hodinky přepnou do stavu, kdy se nedají ovládat. Na displeji je zobrazen jen čas a hodnota nabití.


Ovládání


Ovládání je velmi intuitivní. Po chvíli používání jsem nemusel přemýšlet, jaké tlačítko kdy zmáčknout. V tomto ohledu se opravdu nedá nic vytknout. Ovládání a přepínání za běhu je také bezproblémové, tlačítka jsem vždy našel i poslepu. Jsou dostatečně velká a vystouplá. Zdvih je optimální, tlačítka nepřekáží, ale poznáte pohyb, když je stisknete. Odezva je okamžitá, jen párkrát se mi stalo, že na zmáčknutí tlačítka byla odezva na displeji o něco pomalejší (cca 1 sec).


GPS


Co se musí Garminu nechat, je to, že s GPS to opravdu umí. Vzhledem k historii této značky, se ani není čemu divit. Otravné chytání signálu jsem s těmito hodinkami nezažil ani jednou. Čekání na signál probíhalo maximálně v jednotkách sekund, ať už jsem byl v lese, nebo v Praze mezi domy. To bohužel stále není u konkurence vždy běžné. Zkoušel jsem běhat "jen" se satelitem GPS. Je zde totiž i možnost připojit satelit Glonass (ve zkratce ruská verze sítě GPS). Nepoznal jsem rozdíl, respektive signál byl vždy dobrý a načetl se rychle. Přesnost (rozptyl snímané souřadnice) je dána sítí, u GPS je uváděno 2-4 m, Glonass uvádí 2,8 m. Garmin tyto odchylky vyrovnává jistým druhem algoritmu. Když se potom koukneme na výslednou mapu, je vykreslena opravdu tak, jak jsem běžel.
Jak vypadá vykreslená mapa jednoho z mých běhů se můžete podívat zde:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1386203488

Ze zvědavosti jsem zkoušel nastavit ostatní aktivitu a projet se s hodinkami po závodním okruhu v motokáře. Vykreslení trati dopadlo nečekaně dobře i v rychlosti kolem 130km/hod.


Funkce

Forerunner 235 nejsou jen běžecké hodinky. Lze zde nastavit i aktivita kolo a aktivita ostatní. Já ale hodinky nejvíce využíval k běhání. Ke spuštění měření aktivity stačí dvakrát zmáčknout tlačítko a můžeme běžet. Žádné velké složitosti nečekejte. Základní zobrazení je vyhovující, ukazuje na jedné obrazovce vzdálenost, čas a tempo, hezky přehledně pod sebou. Na každém kilometru se hodinky připomenou vibrací a zobrazením průměrného tempa přes celou obrazovku displeje. Za běhu je možné přepínat mezi dalším zobrazením, například sledování tepovky.
Kdo si chce opravdu vyhrát, může využít předprogamovaných tréninků, sledování VO2max, tepovky nebo nastavení alarmu na tempo. Pro cyklisty může být zajímavá funkce propojení s cyklo snímači.  
V běžném civilním provozu jsem nejvíce využíval propojení s telefonem přes bluetooth. Synchronizace s telefonem přidala hodinkám aktuální kalendář a počasí. Zároveň se mi zobrazovaly zprávy (messenger, whatsapp, sms) na displeji hodinek. Příjemné je také ovládaní hudebního přehrávače telefonu přes hodinky.
Dalším z plusů, může být pro spoustu sportovců to, že tyto Forerunnery umí česky. 



Zajímavá je předpověď výsledků, podle vašich odběhaných časů
  

Webové rozhraní

Přidanou hodnotu dává 235kám Garmin connect prostředí. Funguje to tak, že si otevřete webovou stránku Garmin connect a zde se zobrazí přehled všech vašich aktivit, aktivit vašich přátel, atd. Na popsání celého rozhraní connect bych potřeboval ještě hodně místa, proto jen telegraficky. Zaujalo mě například sledování kvality spánku, přehled osobních rekordů, získávání odznaků za splnění různých cílů. Nejlepší je ale asi sledování jednotlivých aktivit.  Pohybem myší na mapě se v jakémkoli místě na trati mohu podívat na aktuální nadmořskou výšku, tempo a tepovku. Údajů o běhu je tu ale daleko více. Lepší než popis je příklad, proto se podívejte na jeden z mých běhů s Forerunner 235:



Connect IQ store

IQ store je druh obchodu, podobný jako známe u mobilních telefonů (Google play, AppStore). V obchodu je možné vybírat z aplikací, různých designů ciferníku a podobně. Aplikace se do hodinek dostane po připojení hodinek k počítači




Pro zajímavost fotky některých volně stažitelných vzhledů





Závěrem

Forerunner 235 mě během testování přesvědčily o své kvalitě. Je to nenápadný pracant. Doporučil bych je i technicky méně zdatným uživatelům. Těm v základu nabídne dostatek funkcí s jednoduchým intuitivním ovládáním. Pro hračičky, ke kterým se hlásím i já nabízejí Forerunnery spoustu možností. Jde o stahování aplikací, sledování aktivit a spoustu dalšího. Volba Forerunner 235 je ve své cenové kategorii dobrým tahem a z mého pohledu jde o jedny z nejlepších běžeckých sporttestrů v poměru cena/výkon vůbec. 


Žádné komentáře:

Okomentovat